Проблемът за страданието в поемата "Градушка"

  • Произведението "Градушка" е една от най-значимите творби не само в нашата, но и в световната литература.
  • Тази вълнуваща творба е пропета с ярък хуманизъм и съчумственаст.
  • Появата на "Градушка" се превръща в колосално художествено събитие за българската литература по това време.
  • В поемата "Градушка" е разкрит конфликтът между селският труженик и обществената действителност.
  • Произведението е пропито от трагично звучене.
  • Силно вглъбен в себе си, търсещ отгомор на вечните въпроси в човешкото битие - за доброто и злото, живота и смъртта, щастието и страданието, Яворов приема страданието като постоянно и естествено състояние на човешката душа, като начин на съществуване.
  • Страданиенто е основен мотив в стихотворения като "на нивата", "Градушка" и "Май". Лирическият герой на тези творби е обикновеният човек, селянинът, който живее в страдание и обреченост. Той е способен да устоява на всичко и да таи в себе си плаха надежда - единственото, което му остава. Животът на селянина е низ от очаквани и неочаквани страдания, които го дебнат навсякъде и приемат различен образ.
  • В този смисъл художественото пространство на нивата може да се приема като символ на света и на човешкия живот.
  • Трудът е свързан с вярата и желанието за по-добри бъдни дни.
  • Бедността и мизерията - това е омагьосаният кръг, в който се изнизват дните на селянина, и от койно няма излизане.
  • Първата част има характер на лирическо встъпление или пролог. Тук звучат мрачните чувства, които са породени от мисълта за трите неплодородни години.
  • С настъпването на градушката обаче животът на селянина се обесмисля. Вярата му в труда е разколебана.
  • Молитвата - размисъл минава в диалог между бога и човешкото страдание. Хората тук са неназовани. Присъстват само със своето страдание. Лирическият герий е техен представител в диалога със социалното зло, обезверило душите им и обезсмислило човешката душа.
  • Но човека не може да съществува без животворната сила на надеждата. Тя постепенно завладява душите на хората.
  • Градушката не е просто природно бедствие - тя е проявление на божието наказание. Тя носи огромна болка и безнадежност, отчаяние и безпътица. Образът на градушката е олицетворен.
  • Състоянието на човешката душа обаче остава контрастно. Зад завърнолия се спомен за преживяна болка застава силата на живота. Поражда се желание за надмогване на безнадежността.
  • Глаголната форма "Да бъде" внушава възвръщането на езическата вяра за труда и неговите плодове. Човекът се взира в бъдещето. Отново търси смисъла на труда, за да се възроди смисъла на живота в помръкналато му душа.
  • Жътвана е кулминационен момент в човешкото трудово усилие, очакващо щедрия дар на проиродата. Но предусещането за зло идва като огнена поличба от небесния свод, пронизан от злокобните знаци на социалната злина. Те са въплътени в одухотворения, изпълнен с враждебност образ на слънцето.
  • Стихиите на природата застават срещу човека и неговата социална съдба. Огънят тук вещае изпепляващо страдаие за човешката душа.
  • Отчуждението между припода и човек е символен знак за бурята в душата, която ще донесе болка и безкрайно сградание.
  • Молбата остава нечута. Злото е многоизмерно. Действа разрушителната сила на необладяната природна стихия, превърнала поемата в символно осъзнато социално действия и човешка несрета.
  • Селянинът изпада в отчаяние, защото определя преживяното нещастие като наказание от Бога. Затова отправя своата молба за пощада и милост.
  • В тъжната изповед е внушено, че нещастията на бедните хора нямат край. Елегичният тон бързо се променя в следващите моменти. Душата на селянина е озарена от светлата радост, от надеждата за по-добър живот, от вярата, че страданието има край.
  • Външните белези на селяниня показват нетовото радостно-молитвено насторение. Тучните ниви висят в неговото сърце с нежно умиление.
  • Радостта в момента е голяма, но тя не може да заличи спомена за вечно дебнещата неволя.
  • Яворов посочва в битовата картина краткия разговор между мъжа и жената, който преминава в атмосфера на емоцинално напрежение.
  • Настъпва дългоочаквания момент - жетвата. Още в самото начало той предвещава появата на страшното - прродната стихия.
  • Тревогата на трудовите хора расте с голяма сила. Първоначалните признаци на стихията се отразяват върху небето, въздухът става все по-горещ и задушен. Само с няколко външни прояви авторът показва дълбокото душевно вълнение на селянина.
  • Безсилието и отчаянието в този момент намират израз в молитвата, отправена към облака. Одухотворените обръщения "облак неверен", "пакостнико черен", "страшилище" разкриват отношението на селянина към природното бедствие. То е одухотворено като живо същество, което лази, расте и вий снагата космата. Отправената молитва към облака показва трагичната безпомощност пред природната стихия.
  • Настъпва отчаянието, което помрачава светлата надежда и трепетните вълнения на сърцето. Започва градушката въпреки отправените молитви към небето за пощада, за милост и избавление.
  • В природната картина Яворов успява да пресъздаде размаха на двете големи сили: природната сила и силата на човешкото страдание. В драматичната картина непрекъснато звучи гласа на селянина като сърцераздирателен вопъл, нестихваща молба. Повелителните форми "спри", "недей" засилват драматизма на чувството. Епитета кървав пот разкрива и засилва социалната трагедия на бедните селяци. Звуковото впечатление е внушено чрез съгласните гр и тр. Те напомнят загрохота на падащия град.
  • Дори одухотвореното слънце гледа върволицата от млади и стари.
  • Картината завършва със сравнението за градушката с бясната хала, която е унищожила всичко. В края отново зазвучава мотива за страданието на бедния селянин.
  • Човекът в творбата е анономен - неговото страдание не е лично, а е на всички.
  • В това произведение анонимното човешко същество е преследвано от сляпата стихия, а неговото нещастие иде от отвъдчовешки сили.
  • Добави коментар

    Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате материалите.

    Коментари

    Няма добавени коментари.